eureknews.pl

Blog o modzie, urodzie i zdrowiu

Zdrowie

Trzeszczenie w kolanie

Moje kolana chrupią lub trzeszczą – czy powinienem się martwić? Wiele osób ma kolana, które chrupią lub trzeszczą, w trakcie chodzenia lub zginania. Lekarze nazywają ten dźwięk „crepitus”. Trzeszczenie w kolanie nie musi koniecznie oznaczać zapalenia stawów kolan. Sposób, w jaki lekarze ustalają, czy trzeszczenie jest powodem do zmartwień, czy nie, polega na ustaleniu, czy są jakieś dodatkowe problemy, takie jak ból, sztywność i oczywiście sposób, w jaki działa staw. Jeśli słyszysz lub czujesz tylko sporadyczne trzaski i zgrzyty to nie ma powodu do zmartwienia. Nawet jeśli zdarza się to często, ale nie odczuwasz bólu, sztywności lub obrzęku i możesz chodzić, biegać, wchodzić i schodzić po schodach, nie musisz się martwić. Natomiast niepokojące są wszelkiego rodzaju wysięki w kolanie. Jeśli trzeszczenie jest uporczywe oraz masz którykolwiek z poniższych objawów, musisz udać się do lekarza.
– Ból stawu,
– Sztywność w stawie,
– Obrzęk stawu/spuchnięte kolano,
– Trudności w chodzeniu, bieganiu, wchodzeniu i schodzeniu po schodach lub jeśli kolano „ugina się” / jest niestabilne.
Są to objawy niepokojące, ale niekoniecznie oznaczają zapalenie stawów. Mogą to być inne stany, takie jak zespół bólu rzepkowo-udowego (często nazywany chondromalacją rzepki) – który jest mniej poważnym i niepokojącym stanem. Jedna konieczna jest wizyta u lekarza, który wykluczy pewne schorzenia, a może zleci dodatkowe badania. Dobrze zawczasu zapobiegać bólowi kolan i zapaleniu stawów. Kluczem do wzmocnienia kolan są regularne ćwiczenia. Bez nich mięśnie słabną, pozostawiając stawy, kości, ścięgna i więzadła i podatne na kontuzje i zapalenia stawów zwane chorobą zwyrodnieniową stawów. Urazy kolan mogą podwoić ryzyko rozwoju choroby zwyrodnieniowej stawów. Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie sportu o niskim ryzyku kontuzji kolana. Codzienne umiarkowane ćwiczenia są znacznie lepsze dla stawów niż okazjonalne, forsowne treningi. Skoncentruj się na ćwiczeniach, które budują wytrzymałość, siłę i elastyczność, takich jak joga, spacery, jazda na rowerze, pływanie i podnoszenie ciężarów. Te rodzaje ćwiczeń mogą pomóc poprawić krążenie, poprawić zakres ruchu i zbudować mięśnie otaczające stawy kolanowe. Jedno z badań wykazało, że stosunkowo niewielki wzrost siły mięśnia czworogłowego (20–25%) może prowadzić do zmniejszenia o 20–30% prawdopodobieństwa wystąpienia choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego. Staraj się wykonywać co najmniej 30 minut ćwiczeń przez większość dni w tygodniu. Najlepiej codziennie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *