Get Adobe Flash player

Nanotechnologia pomoe chroni kaduby statkw ? twierdz badacze z amerykaskiego Duke University. Ich innowacyjne rozwizania pomog take obniy zuycie paliwa w jednostkach pywajcych.

 


 

Kadub kadego statku z upywem czasu nieuchronnie pokrywa si kouchem glonw, skorupiakw, bakterii i innych organizmw morskich, co m.in. obnia prdko jednostki i w rezultacie powoduje wiksze zuycie paliwa. Dzi standardow metod zabezpieczania si przed tym jest malowanie kaduba antyfoulingiem, czyli farb zawierajc rodki biobjcze. Jednak to, co szkodzi bakteriom i skorupiakom, moe rwnie tru np. ryby. Dlatego trwaj prace nad nowymi sposobami ochrony statkw.
 

? Naszym celem byo opracowanie bardziej ?zielonej? technologii ? mwi kierujcy badaniami Gabriel Lopez z Duke University. Jego laboratorium testuje funkcjonowanie powierzchni zmieniajcych swoje waciwoci fizyczne lub chemiczne pod wpywem zewntrznych bodcw. Wzorem s ukwiay i ich zdolno do samooczyszczania.
 

I tak, jedna grupa takich powierzchni pod wpywem zmian temperatury marszczy si w mikro- i nanoskali, dziki czemu zrzuca narost z mikroorganizmw. Inna robi to samo, ale pod wpywem przyoonego napicia. Co ciekawe, druga z metod zostaa opracowana dziki obserwacjom Xuanhe Zhao (rwnie z Duke University), dotyczcym niepodanej deformacji izolowanych przewodw elektrycznych.
 

Marynarka wojenna Stanw Zjednoczonych obliczya, e organizmy oblepiajce kaduby jej okrtw generuj dodatkowy koszt rzdu wier miliarda dolarw rocznie, gwnie przez zwikszone zuycie paliwa. Dlatego nowe metody ochrony statkw s podane take z przyczyn czysto ekonomicznych.
 

Maciej Bjko/EurekNews.pl 2011 11 02 b

CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy