Get Adobe Flash player

Sterowanie myślą coraz bliżej

Wózek inwalidzki, którym będzie można sterować myślą całymi godzinami bez wyraźnego zmęczenia? Nad takim urządzeniem, które na dodatek uczy się rozpoznawać intencje swojego użytkownika, pracują obecnie naukowcy ze szwajcarskiej Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne.

Ma być ono sterowane przy pomocy systemu BCI – Brain Computer Interface, którego działanie opiera się na odczytywaniu aktywności elektrycznej mózgu. Używa się wtedy elektroencefalografu (EEG).

Pierwsze takie interfejsy, pozwalające osobom niepełnosprawnym ruchowo komunikować się z komputerem powstały już w latach 70. XX wieku. Aby wydać polecenie maszynie, użytkownik koncetrował się na jednym z trzech zadań: wyobrażeniu sobie ruchu lewej lub prawej kończyny lub braku takiej komendy. Takie powtarzanie było jednak męczące.  -Użytkownicy mieli trudności z długotrwałym utrzymaniem odpowiedniego stopnia uwagi. Ponadto sygnały musieli dostarczać przez cały czas – mówi José del R. Millán, profesor Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne w Szwajcarii. Oznacza to, że chwilowa dekoncentracja osoby na wózku w pobliżu schodów mogła być katastrofą!

Zespół José del R. Millána pracuje nad wyeliminowaniem tych mankamentów. - Istotą naszego rozwiązania jest umożliwienie użytkownikom wykonywania jednocześnie kilku czynności i wydawanie komend jedynie wtedy, gdy są niezbędnie - mówi Millán. W tym celu potrzebne jest zastosowanie tzw. systemu wspólnej kontroli. Maszyna ma poruszać się niemal w całości autonomicznie na podstawie informacji o otoczeniu zbieranych przez czujniki. Dzięki temu umysł człowieka nie będzie obciążony ciągłym wydawaniem tego samego polecenia i się nie zmęczy.

Millán twierdzi jednak, że skorzystanie z inteligencji maszyny nie wystarczy. Kolejnym istotnym elementem jego wynalazku dopasowywanie działania wózka do aktualnego samopoczucia użytkownika. Aktywność umysłu interpretowana przez BCI zmienia się w zależności od zmęczenia i poziomu stresu. To także może niekorzystnie wpływać na sterowanie maszyną.

 System uczy się rozpoznawania tych różnic przy wykorzystaniu teorii prawdopodobieństwa oraz danych o otoczeniu dostarczanych przez czujniki maszyny. Oznacza to, że sterowanie ultranowoczesnym wózkiem będzie w przyszłości nie będzie obciążało człowieka w nadmierny sposóbbrak

Marcin Świetlicki
 

CZYTAJ TAKŻE

Komentarze (1)
1poniedziałek, 02, styczeń 2012 12:40
Taki system jest i w Polsce można go zobaczyć na youtubie http://www.youtube.com/watch?v=I3_5IvwtKJQ