Get Adobe Flash player

Dziki najnowoczeniejszym technikom obrazowania, wiadomo ju, dlaczego arcydziea, takie jak ?Soneczniki? holenderskiego mistrza Vincenta Van Gogha, trac blask i z czasem ciemniej - donosi najnowsze wydanie czasopisma ?Analytical Chemistry?.

Tak zmian kolorw zagroone s dziea wszystkich artystw z koca XIX wieku, korzystajcych z nowatorskich w owych czasach, ywych barw. Jednym ze stosowanych wwczas pigmentw bya cie chromowa. Ta mieszanka chromianw oowiu okazaa si nietrwaa: z biegiem czasu nabiera odcienia brzu.

Aby ustali, jakie procesy odpowiadaj za to zjawisko, midzynarodowy zesp, kierowany przez chemikw dr. Koena Janssensa z Uniwersytetu Antwerpskiego oraz Letizi Monico z Uniwersytetu w Peruggi, pobra prbki z trzech tubek tej farby z przeomu XIX i XX wieku. Prbki te ?postarzono? wystawiajc je na 500 godzin dziaania lamp UV. Efekt: jedna z farb z tej zmienia si w? czekoladow. Badanie jej powierzchni mikroskopow wizk promieni rentgenowskich pokazao, e zasza tam redukcja chromu z Cr(VI) do Cr(III).

Nastpnie przebadano prbki farby z dwch obrazw Van Gogha (m.in. ?Widoku na Arles z irysami?), na ktrych zauwaono zmiany kolorystyczne. Analizy przeprowadzone w kilku europejskich laboratoriach pokazay, e za przebarwienia odpowiada ten sam proces redukcji chromu. Dodatkowo wzmaga go obecno baru i siarki, skadnikw biaej farby, z ktr Van Gogh miesza swe cienie.

?Kolejne eksperymenty ju czekaj w kolejce? ? zapowiada dr. Janssens. Maj one wykaza, czy da si przywrci obrazy do oryginalnego stanu. Na razie naukowcy radz, by chroni arcydziea przed promieniowaniem UV. Miejmy nadziej, e dziki ich badaniom ?Soneczniki? nigdy nie uschn2011_02_15a

Agnieszka Szymczak
 

CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy