Nawigacja dla pasażera

Kierowcy i żeglarze coraz częściej korzystają z nawigacji satelitarnej i bardzo ją sobie chwalą. Nic więc dziwnego, że niemiecki instytut Fraunhofer IVI chce umożliwić korzystanie z niej osobom poruszającym się pieszo i autobusem.

Owocem projektu SMART-WAY ma być aplikacja na telefony komórkowe odpowiadająca na wszystkie potrzeby pieszego w mieście. – Wystarczy, że ją uruchomisz i podasz, dokąd zmierzasz. SMART-WAY wskaże drogę do najbliższego przystanku, powie, w który autobus wsiąść i gdzie się przesiąść – wyjaśnia koordynator projektu Andreas Küster. Aplikacja ma pokazywać alternatywne trasy, przystanki, przesiadki, czasy przyjazdu i odjazdu różnych środków transportu. Jak każda przyzwoita aplikacja korzystająca z GPS, SMART-WAY powinna też dynamicznie reagować na zmiany planów: spóźnienie się na autobus albo opuszczenie pojazdu przystanek za wcześnie, korek po drodze, etc.

SMART-WAY będzie korzystać nie tylko z GPS oraz z satelitarnego systemu Galileo (przy założeniu, że zostanie on wreszcie uruchomiony). W miarę możliwości sięgnie też do systemów, których przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej używają do śledzenia taboru, łącznie z pomiarami czujników bezwładności zainstalowanych w pojazdach. – Rozkłady, przesiadki, opóźnienia w sieci – wszystko, co udostępnią operatorzy, będzie w czasie rzeczywistym importowane do naszej aplikacji – mówi Küster.

Pierwsze testy polowe SMART-WAY rozpoczną się już we wrześniu w Dreźnie i Turynie, przy współpracy z lokalnymi przewoźnikami. Aplikacja ma być wypuszczona na rynek w przyszłym roku.

Maciej Bójko/EurekNews 2011_07_11_b