Get Adobe Flash player

Pisanie odrczne sprawia, e szybciej si uczymy - odkryli naukowcy z University of Stavanger's Reading Centre. Ich zdaniem, odrzucenie klawiatury na rzecz dugopisw i owkw jest dla uczcych si najlepszym rozwizaniem.

Udowadniajc t tez Anne Mangen, autorka artykuu opublikowanego w czasopimie "Advances in Haptics", przywouje badania przeprowadzone przez jej wsppracownika neuropsychologa Jean-Luc Velay z uniwersytetu w Marsylii. Wziy w nich udzia dwie grupy dorosych. Obie miay nauczy si wymylonego przez naukowcw alfabetu, skadajcego si z 20 liter. Ochotnicy z pierwszej grupy zapamitywali nieznane literki, piszc rcznie; ci z drugiej uywali komputera. Po trzech i szeciu tygodniach sprawdzono, ile z nieznanych znakw pozostao w pamici badanych i czy prawidowo rozpoznaj ich pisowni. Z zadaniem najlepiej poradzili sobie ci, ktrzy nie korzystali z pomocy nowoczesnych technologii.

Dlaczego tak si dzieje? Aby odpowiedzie na to pytanie badaczka przyjrzaa si mzgom ochotnikw, uywajc funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Okazao si, e w grupie, ktra uczya si, piszc rcznie uaktywnia si tzw. orodek Broki - region mzgu odpowiadajcy m.in. za rozumienie jzyka. U tych, ktrych zaopatrzono w klawiatur, ten efekt nie wystpowa.

- Co ciekawe, ta sama cz mzgu uaktywnia si, gdy napotykamy w dowolnym tekcie czasownik zwizany z ruchem, np. "biega". "A take wtedy, gdy obserwujemy kogo wykonujcego jak czynno - dodaje Mangen.

Jej zdaniem, wyniki bada pokazuj, e uczeniu si sprzyjaj czynnoci motoryczne, a nie wycznie procesy umysowe. - Nasze ciaa s zaprojektowane tak, by wchodzi w interakcje z otaczajcym wiatem - podkrela badaczka. Ja wida, dotyczy to rwnie procesu nabywania wiedzydwa21sty2011

Magdalena Salik

CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy