Sceptyczni wyborcy

Reklamy wyborcze nie robi na nas wraenia, ale wierzymy, e silnie wpywaj na pogldy innych ? donosz naukowcy z Penn State i Florida Institute of Technology w najnowszym ?Journal of Political Marketing?.

W badaniach amerykaskich uczonych wzio udzia 129 studentw. Naukowcy przedstawili im tzw. reklamy negatywne z kampanii prezydenckiej 2004 roku. Materiay te skupiay si na przedstawieniu w zym wietle piastujcego wwczas urzd prezydenta Stanw Zjednoczonych George?a W. Busha lub wymianiu jego pogldw zwizanych z aktualnymi kwestiami politycznymi, na przykad wojn w Iraku lub ochron rodowiska. 45 proc. badanych uwaao si za zwolennikw Busha, 55 proc. ? za jego przeciwnikw.

Obie grupy badanych byy przekonane o tym, e spoty wyborcze wywary znaczny wpyw na opinie ludzi o odmiennych pogldach politycznych ? mwi prof. Fuyuan Shen z Penn State. Ponadto ogldanie wikszej iloci reklam sprawiao, e poszczeglne osoby przypisyway im wiksz si oddziaywania na innych. Tymczasem sami badani mieli do nich stosunek mao emocjonalny.

Wedug naukowcw ludzie przeceniaj zdolnoci perswazyjne mediw. ? Zwaszcza wtedy, gdy nie popieramy przekazu, ktry generuj ? podsumowuje prof. Shen. ? To moe z kolei prowadzi do cenzury lub cisych regulacji treci emitowanych przez media.

Magdalena Mips/EurekNews 2011 08 03 a