Get Adobe Flash player

Nastolatki to prawie doroli. Posiadaj spor wiedz o yciu i zdolno analizowania sytuacji. Czsto podejmuj jednak bardziej ryzykowne decyzje, ni ich rodzice. Dlaczego? Bo nie myl zbyt wiele przed podjciem dziaa ? sugeruj badania przeprowadzone na Temple University.

W ramach eksperymentu, 890 osb w wieku od 10 do 30 lat  poproszono o rozwizanie tzw.  testu wiey londyskiej (test ?Tower of London" - TOL), ktry sprawdza umiejtnoci strategicznego mylenia i planowania. Zadaniem ochotnikw byo przestawienie trzech pieczek o rnych kolorach tak, by tworzyy ukad zgodny z pokazanym na wzorcu, wykonujc przy tym jak najmniej ruchw. By odnie sukces, uczestnicy musieli zawczasu przemyle swoje dziaania.

Oprcz zadania z pieczkami, ochotnikw poproszono te o rozwizanie testw badajcych pami, samokontrol oraz wnioskowanie. Jak si okazao, starsi ochotnicy osigali lepsze wyniki w "tecie londyskiej wiey" i wykazali si lepiej rozwinitymi umiejtnociami z zakresu planowania. - Poniewa w rozwizywanie trudnych problemw mocno zaangaowane s paty czoowe mzgu, ktre u nastolatkw nie s jeszcze w peni rozwinite, wyniki dowiadczenia nie byy niczym niespodziewanym ? zauwaaj badacze.

Starsze nastolatki radziy sobie z testem lepiej, bo cechowaa je wiksza kontrola zachowa impulsywnych,
dziki ktrej mogy planowa swoje dziaania. ? Postpy w rozwizywaniu problemw, jakie pojawiaj si w pniejszym etapie dojrzewania, maj zapewne mniejszy zwizek ze stawaniem si mdrzejszym, a bardziej z rosnc zdolnoci do uspokojenia si, zatrzymania i przemylenia sytuacji ? mwi Dustin Albert, doktorant Temple University, autor pracy opublikowanej w ?Child Development"2011_06_17_c

Magorzata Minta/EurekNews

CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy