Get Adobe Flash player

Jak znaleźć przebój?

 Hit czy kit?  Przewidzenie, czy nowa piosenka spodoba się publiczności wcale nie jest takie łatwe. Jednak, jak sugerują badania naukowców z Emory University, w tym przypadku warto zasięgnąć opinii nastolatków, a właściwie… ich mózgów. Prace na ten temat opublikowano na łamach pisma „Journal of Consumer Psychology”.

Do tego odkrycia pewnie by nie doszło, gdyby pewnego wieczora Gregory Berns, neuroekonomista z Emory Univeristy, nie zdecydował się obejrzeć wraz z córkami kolejnego odcinka „American Idol” - telewizyjnego show, dobrze znanego i polskiej publiczności. W pewnym momencie zorientował się, że przebój wykonywany przez jedną z uczestniczek programu - „Apologize” zespołu „One Republic’ -  jest mu doskonale znany.  - Powiedziałem „hej, przecież używaliśmy tej piosenki w naszych badaniach” - wspomina Berns. Pamięć nie spłatała uczonemu figla. W 2006 r. jego zespół prowadził eksperyment dotyczący wpływu opinii rówieśników na kształtowanie się własnego zdania nastolatków.

Podczas badań 27 ochotnikom w wieku 12-17 lat puszczano piosenki znalezione na portalu MySpace. Celowo szukano mało znanych utworów, z którymi uczestnicy eksperymentu nie byli osłuchani. Gdy nastolatki słuchały muzyki, naukowcy badali aktywność ich mózgów za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Ochotnicy mieli też ocenić piosenki w skali od 1 do 5.

Wspominając dawne badania, Berns zaczął się zastanawiać, czy zebranych wtedy danych nie dałoby się jakoś wykorzystać do przewidywania popularności piosenek.  Naukowiec zestawił wykonane kiedyś skany aktywności mózgu z wynikami sprzedaży utworów.  Ku jego zaskoczeniu, faktycznie skany mózgu można było – oczywiście w pewnym stopniu – wykorzystać do przewidzenia rynkowego sukcesu utworów.  - Nie jest to narzędzie do przewidywania popularności, ale znaleźliśmy istotną korelacje między reakcją mózgu badanych nastolatków oraz liczbą sprzedanych kopii piosenki – mówi Berns. Okazało się, że na podstawie reakcji mózgu można „wyłapać” jedną trzecią piosenek, które ostatecznie sprzedały się w liczbie ponad 20 tys. kopii. Co ciekawe, naukowcy nie wykazali korelacji między popularnością piosenek, a ocenami, jakie przyznawali uczestnicy badań2011_06_15_a

Małgorzata Minta

Film: Zobacz piosenkę, która doprowadziła do odkrycia uczonych z Emory University


CZYTAJ TAKŻE