Get Adobe Flash player

 Hit czy kit?  Przewidzenie, czy nowa piosenka spodoba si publicznoci wcale nie jest takie atwe. Jednak, jak sugeruj badania naukowcw z Emory University, w tym przypadku warto zasign opinii nastolatkw, a waciwie? ich mzgw. Prace na ten temat opublikowano na amach pisma ?Journal of Consumer Psychology?.

Do tego odkrycia pewnie by nie doszo, gdyby pewnego wieczora Gregory Berns, neuroekonomista z Emory Univeristy, nie zdecydowa si obejrze wraz z crkami kolejnego odcinka ?American Idol? - telewizyjnego show, dobrze znanego i polskiej publicznoci. W pewnym momencie zorientowa si, e przebj wykonywany przez jedn z uczestniczek programu - ?Apologize? zespou ?One Republic? -  jest mu doskonale znany.  - Powiedziaem ?hej, przecie uywalimy tej piosenki w naszych badaniach? - wspomina Berns. Pami nie spataa uczonemu figla. W 2006 r. jego zesp prowadzi eksperyment dotyczcy wpywu opinii rwienikw na ksztatowanie si wasnego zdania nastolatkw.

Podczas bada 27 ochotnikom w wieku 12-17 lat puszczano piosenki znalezione na portalu MySpace. Celowo szukano mao znanych utworw, z ktrymi uczestnicy eksperymentu nie byli osuchani. Gdy nastolatki suchay muzyki, naukowcy badali aktywno ich mzgw za pomoc funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Ochotnicy mieli te oceni piosenki w skali od 1 do 5.

Wspominajc dawne badania, Berns zacz si zastanawia, czy zebranych wtedy danych nie daoby si jako wykorzysta do przewidywania popularnoci piosenek.  Naukowiec zestawi wykonane kiedy skany aktywnoci mzgu z wynikami sprzeday utworw.  Ku jego zaskoczeniu, faktycznie skany mzgu mona byo ? oczywicie w pewnym stopniu ? wykorzysta do przewidzenia rynkowego sukcesu utworw.  - Nie jest to narzdzie do przewidywania popularnoci, ale znalelimy istotn korelacje midzy reakcj mzgu badanych nastolatkw oraz liczb sprzedanych kopii piosenki ? mwi Berns. Okazao si, e na podstawie reakcji mzgu mona ?wyapa? jedn trzeci piosenek, ktre ostatecznie sprzeday si w liczbie ponad 20 tys. kopii. Co ciekawe, naukowcy nie wykazali korelacji midzy popularnoci piosenek, a ocenami, jakie przyznawali uczestnicy bada2011_06_15_a

Magorzata Minta

Film: Zobacz piosenk, ktra doprowadzia do odkrycia uczonych z Emory University


CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy