Get Adobe Flash player

Klucz do sukcesu marki

Marki, ktre budz u odbiorcw okrelone, proste skojarzenia, lepiej si sprzedaj. Na dodatek konsumenci czuj si z nimi mocniej zwizani - dowodz badania Larsa Erlinga Olsena z Bedrift?konomisk Institut - Norweskiej Szkoy Biznesu.

W chwili obecnej kreatorzy nowych marek, zwanych z angielska brandami, stosuj dwa rodzaje strategii sprzeday. Pierwsza, ?wska? zakada utrwalenie w wiadomoci odbiorcy kilku dobrze dobranych skojarze, zwizanych np. ze sportem. Wtedy wiadomo, e po okrelony batonik warto sign po intensywnym wysiku fizycznym. Druga, ?szeroka? strategia, stara si umiejscowi mark oraz moliwo korzystania z niej w wielu rozmaitych

sytuacjach, przez szerokie grupy odbiorcw.

By sprawdzi, ktra ze strategii dziaa lepiej, Olsen przeprowadzi prosty eksperyment z udziaem okoo 200 ochotnikw. Podzieli ich na dwie grupy i przedstawi wymylon przez siebie mark szamponu. Pierwsza grupa uczestnikw zapoznaa si z caym zestawem skojarze odnoszcych si do tego nowego produktu. Druga zapoznaa si jedynie z bardzo krtk prezentacj na temat szamponu.

Nastpnie uczony zapyta uczestnikw, czy szampon ma odpowiednie ph dla wosw. Okazao, e ochotnicy z drugiej, ?wskiej? pod wzgldem skojarze grupy, niemal natychmiast powizali now mark z t cech. W przypadku pierwszej grupy - zabrao to sporo czasu.

W kolejnej fazie eksperymentu uczony przedstawi wszystkim uczestnikom kolejn,
zupenie now mark szamponu z ph odpowiednim dla wosw. Po czym kaza dokona wyboru midzy ?starym? a ?nowym? brendem. W tym przypadku, ochotnicy z grupy ?wskiego skojarzenia?, czciej ni reszta odrzucali now mark, twierdzc, e jest gorsza.

Std Olsen twierdzi, e wybranie kilku odpowiednich skojarze z danym brendem jest dla niego korzystniejsze, ni prba wykorzystania go w dziesitkach nowych sytuacji. Proste skojarzenia dziaaj lepiej, cho niekoniecznie pozwalaj podbi nowe rynki2011_05_05_b

Anna Piotrowska    

CZYTAJ TAKE

Komentarze (1)
1czwartek, 05, styczeń 2012 13:54
"Pierwsza, ?wska? zakada utrwalenie w wiadomoci odbiorcy kilku dobrze dobranych skojarze,"
"Okazao, e ochotnicy z drugiej, ?wskiej? pod wzgldem skojarze grupy, niemal natychmiast powizali now mark z t cech. W przypadku pierwszej grupy - zabrao to sporo czasu."

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy