Każde słońce w naszej Galaktyce ma swojego planetarnego towarzysza. Tę rewolucyjną wiadomość przyniosły badania prowadzone przez polskich astronomów z projektu OGLE oraz międzynarodowy zespół PLANET ? czytamy w najnowszym ?Nature?.

Odkrycie, że ? statystycznie rzecz ujmując ? wokół każdej gwiazdy w naszej Galaktyce krąży przynajmniej jedna planeta, jest wynikiem starannej analizy danych zebranych w latach 2002-2007. Materiał badawczy pochodził z obserwacji OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment ? Optyczny Eksperyment Soczewkowania Grawitacyjnego) oraz danych uzyskanych przez międzynarodowy zespół projektu PLANET (Probing Lensing Anomalies NETwork ? Sieć Badania Anomalii Soczewkowych). ? Sieć PLANET to kilka teleskopów umieszczonych na trzech kontynentach ? obserwują one w trybie ciągłym wykryte przez zespół OGLE zjawiska mikrosoczewkowania, które są też monitorowane przez OGLE w obserwatorium Las Campanas w Chile ? wyjaśnia w rozmowie z EurekNews.pl szef OGLE, prof. Andrzej Udalski z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Zjawisko mikrosoczewkowania zachodzi, kiedy obdarzone masą ciało niebieskie (gwiazda, planeta) ? przesuwa się przed inną odległą gwiazdą tła, powodując wzmocnienie jej światła.

? Zestaw danych uzyskanych przez PLANET i OGLE stanowi więc unikalny, jednorodny materiał obserwacyjny do oszacowania, ile planet pozasłonecznych występuje w Galaktyce w zakresie czułości metody mikrosoczewkowania: odległości od 0.5 do 10 odległości Ziemia-Słońce i zakresie od 5 mas Ziemi do 10 mas Jowisza ? wyjaśnia astronom. Analizy zebranego materiału przyniosły bardzo interesujące wyniki, które dowodzą, że Układ Słoneczny nie jest niczym nadzwyczajnym w naszej Galaktyce. ? 17 procent gwiazd posiada planetę o masie podobnej do Jowisza, około połowa towarzyszki o masie podobnej do Neptuna i aż dwie trzecie tzw. superziemie ? obiekty liczące od 5 do 10 mas Ziemi. Średnio na gwiazdę przypada ponad jedna planeta ? mówi prof. Udalski.

Wyniki badań naszych astronomów są więc niezbitym dowodem na to, że w Galaktyce pozasłonecznych układów planetarnych jest dużo więcej, niż dotychczas szacowano. Dużo większa staje się też szansa na odkrycie drugiej Ziemi ? innej planety, na której może istnieć życie.

Na koniec warto podkreślić, że najnowszy artykuł w ?Nature? to kolejna praca opublikowana przez Polaków na łamach tego prestiżowego tygodnika w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Nie ulega wątpliwości, że zespół z warszawskiego Obserwatorium Astronomicznego to światowy lider w dziedzinie mikrosoczewkowania grawitacyjnego.

Ewa Zegler-Poleska, Anna Piotrowska/EurekNews.pl 2012 01 12 a1

Komentarze (4)
4poniedziałek, 19, marzec 2012 18:18
żal więcej informacji
3piątek, 13, styczeń 2012 14:56
ciekawe czy watykan planuje krucjate kosmiczną żeby nawracać niewiernych na innych planetach?
2piątek, 13, styczeń 2012 07:11