Dziaa ju polskojzyczna strona projektu Planet Hunters, dziki ktremu mionicy astronomii mog odkrywa planety pozasoneczne, siedzc w domu przed komputerem. Grono polskich Odkrywcw Planet powinno si zatem znacznie powikszy. Doczysz do nich?

Planet Hunters to projekt wykorzystujcy ide nauki obywatelskiej ? mionicy astronomii pomagaj profesjonalnym naukowcom w przeszukiwaniu ogromnych iloci danych zebranych przez kosmiczny teleskop Keplera. Uczestnicy projektu przegldaj aktualizowane co p godziny wykresy zmian jasnoci a 150 tys. gwiazd. Szukaj na nich krtkich spadkw jasnoci, ktre mog by spowodowane tranzytem potencjalnej planety, czyli jej przejciem na tle macierzystej gwiazdy. Ludzki mzg radzi sobie z tym zadaniem znacznie lepiej ni komputer.

Polacy z sukcesami brali ju udzia w projekcie Planet Hunters. Nazwiska kilkorga mionikw astronomii znalazy si nawet w publikacji o potencjalnych planetach pozasonecznych zamieszczonej w prestiowym czasopimie ?Monthly Notices?, ktre jest wydawane przez Royal Astronomical Society. A teraz rodzimi owcy planet maj uatwione zadanie ? by przyczyni si do odkry naukowych, nie musz nawet zna jzyka angielskiego.

Polska strona Odkrywcy Planet to pierwsza obcojzyczna wersja tego serwisu. Powstaa dziki Lechowi Mankiewiczowi z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, Janowi Pomiernemu, zaoycielowi portalu Astronomia.pl, i Mirkowi Koodziejowi, studentowi oraz mionikowi astronomii. Strona znajduje si pod adresem http://www.odkrywcyplanet.pl/.

Ewa Zegler-Poleska/EurekNews.pl 2011 11 28 e