Łazik Curiosity wyrusza na Marsa

Jeżeli tylko pogoda nie stanie na przeszkodzie, już pojutrze, w sobotę łazik Curiosity rozpocznie podróż w kierunku Marsa. Na Czerwoną Planetę dotrze w sierpniu 2012 roku i będzie na niej poszukiwał śladów życia.

Curiosity (oficjalna nazwa Mars Science Laboratory) jest większy od łazików, które dotąd przemierzały powierzchnię innych ciał niebieskich – rozmiarem przypomina mały samochód, taki jak np. fiat 126p. Na pokładzie niesie 80 kg różnej aparatury pomiarowej, którą zaprojektowali i opiekować się będą uczeni z USA, Rosji, Hiszpanii i Kanady. Całość zasilać będzie generator termoelektryczny, wykorzystujący ciepło rozpadu kawałka plutonu-238 – w odróżnieniu od tradycyjnych paneli słonecznych, które gwarantują 110 watów mocy niezależnie od pory dnia i roku.

Głównym zadaniem Curiosity będzie szukanie śladów życia oraz warunków przychylnych do jego powstania – słowem, określenie, czy Mars ma lub przynajmniej mógł mieć biologiczną historię. ­– Czy na Marsie kiedykolwiek powstało życie mikrobiologiczne i co się z nim stało w miarę przemian planety? Czy po prostu wyginęło, czy może schowało się głęboko pod gruntem, gdzie byłoby chronione przed promieniowaniem i gdzie być może jest dość ciepło, by woda pozostała płynna? – zastanawia się Paul Mahaffy z NASA.

Częściowej odpowiedzi na te pytania dostarczy sonda Maven (jej start planuje się na jesień 2013), która z orbity ma dowiedzieć się wszystkiego, co się da, o marsjańskiej atmosferze. Tymczasem Curiosity zajmie się geologią. Łazik będzie fotografował powierzchnię planety oraz badał ją spektrometrami, od czasu do czasu traktując grunt silnym impulsem lasera, po to by zobaczyć, co odparowało. Pozostałe przyrządy na pokładzie będą przekazywały informacje o radioaktywności i aktualnej sytuacji pogodowej na Czerwonej Planecie, a także sprawdzą, czy na głębokości metra pod gruntem zachowały się jakieś ślady po obecności wody.

Jeżeli sobotni start powiedzie się, łazik osiądzie na powierzchni Marsa w sierpniu przyszłego roku. Od tego momentu misja ma potrwać co najmniej marsjański rok, czyli 686 ziemskich dni. Projekt Mars Science Laboratory kosztował 2,5 miliarda dolarów.

Maciej Bójko/EurekNews.pl 2011 11 24 e1