Get Adobe Flash player

Jedziesz na lotnisko, a tam deszcz lub nieg? To moe by wina samolotw, ktre niedawno wystartoway. Te zaskakujce wyniki bada naukowcw z National Center for Atmospheric Research w Kolorado publikuje dzisiejszy numer czasopisma "Science".2011_07_01_b

Ci, ktrzy czsto lataj, doskonale wiedz, e wysoko w grze jest przejmujco zimno. Jednak mimo ujemnych temperatur woda, z ktrej skadaj si chmury, nie zamarza, lecz pozostaje w stanie ciekym, nawet w temperaturze - 40 stopni Celsjusza. Aby rozpocza si jej przemiana w ld, w chmurze musi pojawi si czsteczka, ktra zainicjuje reakcj acuchow. Nie musi by to proces naturalny; take ludzie mog sprowadzi deszcz za pomoc np. jodku srebra (to tzw. ?zasiewanie chmur").

Naukowcy wykazali wanie, e takiego ?zasiewania chmur" dokonuj rwnie nieumylnie startujce samoloty. Przebijajc si przez chmury wok lotnisk dr w nich niekiedy wielokilometrowe tunele. Mechanizm ich powstawania nie by dotd znany. Dziki obserwacjom Andrew Heymsfielda i jego zespou wiemy ju, e samoloty schadzaj wok siebie powietrze (dokadnie przy silnikach i wok skrzyde) - nawet o 20 stopni Celsjusza. To wystarczy, by rozpocza si przemiana wody w ld, powsta przeduajcy si tunel, a z chmury spad nieg lub deszcz.

Wedug badaczy najbardziej samoloty zmieniaj pogod wok lotnisk pooonych w strefie arktycznej i subarktycznej.

Ewa Korzybska/EurekNews

CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy