Get Adobe Flash player

Kobieca antykoncepcja wywołuje… raka prostaty?

Czy zażywanie tabletek antykoncepcyjnych przez kobiety może być szkodliwe dla panów? Okazuje się, że tak. Dość paradoksalnie, stosowanie takich środków wiąże się z podwyższonym ryzykiem raka prostaty u mężczyzn – ostrzegają kanadyjscy naukowcy na łamach najnowszego „British Medical Journal Open″.

Rak gruczołu krokowego to jeden z najczęściej występujących nowotworów u mężczyzn żyjących w krajach rozwiniętych. A w takich państwach popularną metodą zapobiegania ciąży jest zażywanie przez kobiety tabletek antykoncepcyjnych. David Margel i Neil E. Fleshner wskazują, że między tymi faktami istnieje pewien związek.
 

Po przeanalizowaniu danych zebranych przez International Agency for Research on Cancer (IARC) i ONZ naukowcy stwierdzili, że w tych populacjach, w których panie stosowały doustną antykoncepcję hormonalną, u panów częściej wykrywano raka prostaty, było też więcej przypadków śmiertelnych. Stosowanie prezerwatyw i innych metod mechanicznych nie wiązało się zaś z podwyższoną zachorowalnością ani śmiertelnością.
 

Margel i Fleshner zastrzegają, że wykryta korelacja nie przesądza o winie pigułek. Inne badania sugerują jednak, że raka prostaty może powodować zbyt duży poziom estrogenów. A powszechne łykanie tabletek antykoncepcyjnych powoduje, że do środowiska są wydalane syntetyczne kobiece hormony, które mogą zaburzać delikatną równowagę endokrynologiczną męskich organizmów.
 

Ewa Zegler-Poleska/EurekNews.pl 2011 11 15 e

CZYTAJ TAKŻE