Get Adobe Flash player

Ostrożnie z biseptolem!

Zażywanie tego popularnego leku przeciwbakteryjnego, występującego też pod innymi nazwami handlowymi, ma często groźne dla zdrowia skutki uboczne – alarmują kanadyjscy lekarze w najnowszym wydaniu „Canadian Medical Association Journal″. Niektóre z nich mogą nawet prowadzić do śmierci pacjenta.

  


Kotrimoksazol, czyli mieszaninę trimetoprimu z sulfametoksazolem w stosunku 1:5, stosuje się w medycynie już od 1968 roku. Antybiotyk, u nas znany jako biseptol, jest najpopularniejszym w Kanadzie lekiem na zakażenia układu moczowego oraz inne infekcje bakteryjne. W samej niespełna 12-milionowej prowincji Ontario każdego tygodnia wypisuje się na niego 4000 recept. Kotrimoksazol jest bowiem niedrogi i skuteczny – zwalcza np. odpornego na antybiotyki gronkowca złocistego, pierwotniaka powodującego toksoplazmozę czy grzyba wywołującego pneumocystozowe zapalenie płuc. Dobrze sprawdza się też w profilaktyce tych chorób u nosicieli wirusa HIV.

Lek może mieć jednak groźne skutki uboczne, niektóre z nich nawet śmiertelne – ostrzegają Joanne Ho działająca w Drug Safety and Effectiveness Cross-Disciplinary Training Program, realizowanym przez Canadian Institutes of Health Research, oraz David Juurlink z Sunnybrook Health Sciences Centre w Toronto. Przeanalizowali oni aż 925 publikacji dotyczących skutków ubocznych kotrimoksazolu i ostatecznie opisali wyniki z 70 z nich.


Jednym z groźniejszych efektów ubocznych działania leku może być hiperkaliemia, czyli zbyt duże stężenie potasu we krwi. Ho i Juurlink odradzają też zapisywanie medykamentu kobietom w ciąży. – Lekarze powinni być świadomi potencjalnych konsekwencji przepisywania kotrimoksazolu, obserwować pacjentów pod kątem skutków ubocznych podczas leczenia albo – jeśli to możliwe – przepisywać alternatywny antybiotyk – podsumowują autorzy.


Ewa Zegler-Poleska/EurekNews.pl 2011 10 12 b

CZYTAJ TAKŻE

Komentarze (25)
25piątek, 17, maj 2013 11:45
nie mam zdania
24poniedziałek, 01, kwiecień 2013 23:06
Gdy miałam 7 lat trafiłam do szpitala gdzie powiedziano moim rodzicom że mam białaczkę i niedługo umrę....okazało się że przepisano mi biseptol na który jestem uczulona, więc radzę uważać. z objawów pamiętam że miałam wysypkę, byłam bardzo blada i miałam bardzo złe wyniki krwi.
23poniedziałek, 18, marzec 2013 12:48
Może coś mnie ominęło, ale Biseptol był i jest najlepszym lekiem przy zapaleniu ropnym zatok.
Żadne tam lampy wygrzewające, osuszające. Jakieś tam pół środki, które póki bierzesz dają małą ulgę jak: Ibuprom zatoki , na który szkoda pieniędzy. Najlepszy jest Biseptol i to ten 960. Bo mi nic tak dobrze nie pomogło jak właśnie ten lek.
22sobota, 16, marzec 2013 14:27
co wynika z tego artykułu - zupełnie nic - podano jeden efekt uboczny bez konkretnych liczb. Nie mam zdania na temat specyfiku -bo jakoś mnie ominął - natomiast bardzo wkurają mnie tego typu nieprzydatne dyrdymały - od razu nasuwa mi się pytanie kto tu kręci lody - w przypadku tak powszechnego stosowania chemicznej substancji -trudno żeby ktoś nie doznał szkody -bo nawet orzechy i truskawki mogą zaszkodzić -wiec bardziej to wygląda na sponsoring firm pseudo medycznych wciskających kit wystraszonym matkom
21piątek, 15, marzec 2013 18:54
Czy czytaliście ulotki od innych antybiotyków?

Od nowych antybiotyków można:
Oślepnąć,
Dostać padaczki,
Umrzeć

A od popularnych leków przeciwbólowych, nie dostać biegunki, czy umrzeć!?

Życie to śmiertelna choroba!
20niedziela, 10, marzec 2013 21:33
Witam Serdecznie
KUPIE DOWOLONĄ ILOŚC BISEPTOLU !! !! !!
mlynarczyk_mariusz1@wp.pl
19piątek, 01, luty 2013 16:05
to jest dobry początek do rozwoju grzybicy szczególnie u kobiet a u dzieci? osobiście miałam ten problem i pozostał do końca życia czyli?mam to już ponad 50 lat radzę z dala od tego G...a! są przecież inne a może coś od ziółek ?
18czwartek, 31, styczeń 2013 14:04
WITAM SERDECZNIE
Mojej 7 letniej córce dzisiaj lekarz przepisał biseptol w syropie - mam pytani : "czy ktoś z Państwa podawał go swojemu dziecku - czy były jakieś skutki uboczne? mąż strasznie mnie nastraszył odnośnie tego leku i mam obawy czy podać go córce . Chociaż ja pamiętam jak byłam mala to mi lekarze cięgle przepisywali biseptol w tabletkach i nic mi nie było :)pozdrawiam
17poniedziałek, 28, styczeń 2013 10:57
Moja corka w latach 70 , ciagle miala przepisywany biseptol, by l w tedy bardzo modny w srod lekarzy, na infekcje gardla , nerek, przy kazdej okazji infekcyjnej, az do czasu kiedy dostala uczulenia, spuchła, cala byla w bablach. Po okresie bumu , lek jakby zniknął z aptek, jako lek szkodliwy, jestem zdziwiona że znowu się pokazał i przepisuja go lekarze; lepiej ostrożnie
16wtorek, 22, styczeń 2013 15:53
Biseptol jest mocny skuteczny i szkodliwy - tak samo jak spalony hamburger. JEsli trzeba go używać w porozumieniu ze swoim lekarzem to TRZEBA TAK ROBIĆ ! No chyba , że ktoś mysli , że takie tabletki to dropsy buhahha !!
15wtorek, 22, styczeń 2013 15:51
Biseptol jest mocny skuteczny i szkodliwy - tak samo jak spalony hamburger. JEsli trzeba go używać w porozumieniu ze swoim lekarzem to TRZEBA TAK ROBIĆ ! No chyba , że ktoś mysli , że takie tabletki to dropsy buhahha !!
14czwartek, 17, styczeń 2013 21:00
Mnie podawano biseptol kiedy byłam dzieckiem nawszelkie infekcje gardła i jakoś żyję i chętnie leczyłabym nim swoje dzieci bo był skuteczny,również na bolące zęby był niezawodny.Nie wiem dlaczego teraz lekarze go nie wypisują chyba dlatego że powymyślali jakieś inne droższe babry w większości mało skuteczne ja np.augmentin po stosowaniu którego można sie ciężej rozchorować.Stare sprawdzone leki poszły w odstawkę ale może producent nie funduje wczasów lekarzom.
13niedziela, 13, styczeń 2013 11:49
biseptol nie jest antybiotykiem-sulfoamid
12sobota, 12, styczeń 2013 13:18
Po zwykłym antybiotyku tez dostałam takich drgawek. Nie ma reguł. Musisz sprawdzić na jaki lek jesteś uczulona. Takie reakcje mogą być spowodowane przez kazdą substancję zawatą w różnych lekach, sta czytanie ulotek.
11piątek, 11, styczeń 2013 11:11
Biseptol to połączenie chemioterapeutyka p/bakteryjnego z sulfonamidem.To nie jest antybiotyk!!! Koniec kropka. Po co tyle tego gadania.
10sobota, 29, grudzień 2012 16:00
nie zostało tu napisane nic, czego nie ma na ulotce w opakowaniu biseptolu... bez sensu ten temat
9piątek, 30, listopad 2012 15:08
U nas w Bydgoszczy właśnie panuje wirus, który u dzieci wywołuje zapalenie płuc pochodzenia "odgrzybicznego" - pneumocystozowe. No i niestety ten lek działa na to zapalenie płuc najlepiej i niestety trzeba go podawać. Nie znam się na medycynie ale chciałam zwrócić uwagę wszystkich rodziców, aby dobrze przebadali dzieci jeżeli infekcja wirusowa (jak diagnozują lekarze) nie przeszła w zapalenie płuc. W Bydgoszczy dzieciaczki już leżą w szpitalach na to..
8sobota, 24, listopad 2012 22:17
Jak nie pisał, że to nie jest antybiotyk?
Radzę dobrze czytać.
W pierwszym akapicie jak byk jest napisane: "ntybiotyk, u nas znany jako biseptol"
7czwartek, 08, listopad 2012 00:03
Antybiotyk - "substancja wytwarzana przez niektóre drobnoustroje, zwłaszcza pewne bakterie i pleśnie, lub otrzymywana syntetycznie, wstrzymująca wzrost innych drobnoustrojów lub zabijająca je". Czy w tym sensie biseptol nie jest antybiotykiem?
6środa, 07, listopad 2012 19:47
Kupię biseptol 960
kiiicik@gmail.com
5środa, 17, październik 2012 21:31
a sulfonamid to antybiotyk:)
4niedziela, 23, wrzesień 2012 23:40
Pawel, czytałeś ten sam artykuł?!
"Antybiotyk, u nas znany jako biseptol, jest najpopularniejszym w Kanadzie lekiem na zakażenia układu moczowego oraz inne infekcje bakteryjne" lub ostatnie zdanie, kończące się "jeśli to możliwe – przepisywać alternatywny antybiotyk"
Co do samego artykułu, autor niestety nie podaje większej ilości skutków ubocznych, brak konkretnych dowodów na to, że lek może być groźny dla zdrowia (bo to, że ostrożnie trzeba podchodzić w leczeniu kobiet w ciąży wiadomo od dawna).
3sobota, 22, wrzesień 2012 12:02
Proszę nie rzucać inwektyw pod adresem autora tekstu. Nigdzie w artykule nie stwierdził, że to jest antybiotyk. Nazwał go lekiem przeciwakteryjnym. Czyżby negatywny komentarz opublikował jakiś zadufany w sobie lekarz lub farmaceuta, który myśli, że wszystkie rozumy pozjadał?!?
2niedziela, 09, wrzesień 2012 13:56
pisał to ignorant - biseptol nie jest antybiotykiem tylko sulfonamidem
1poniedziałek, 03, wrzesień 2012 14:16
dokladnie tak. podczas brania tego leku dostalam drgawek, dusznosci, zrobilo mi sie slabo i prawie zemdlalam