Get Adobe Flash player

Ludzki mzg kocha jedzenie. Zrozumienie roli, jak jego zachcianki odgrywaj w naszym yciu, pozwoli odnie sukces w walce z plag otyoci ? twierdz na amach ?Journal of the American Dietetic Association? naukowcy z Rush University Medical Center.

Kady, kto by kiedykolwiek na diecie, wie, jak trudno odmwi sobie ulubionych ? ale tuczcych ? przysmakw. Osoby chorobliwie otye, ktre musz schudn, zwykle dowiaduj si od dietetyka, co powinny je, a czego si wystrzega. Ale unikanie niezdrowego jedzenia nie przychodzi im atwo ? nawet bardzo zmotywowani i dobrze poinformowani pacjenci z trudem stosuj si do zalece lekarza. Przez to nie tylko nie chudn, lecz take maj kolejne problemy ? z psychik. Odstpstwa od diety sprawiaj, e dana osoba zaczyna uwaa swoj otyo za wynik braku silnej woli i jej motywacja do odchudzania spada.

Naukowcy z Rush University Medical Center proponuj wic zmian w podejciu do leczenia otyoci ? uwzgldniajc fakt, e trzymanie si diety nie jest po prostu kwesti silnej woli. Poskromienie apetytu na niezdrowe jedzenie to prawdziwa walka ? i to walka z wasnym mzgiem! Podczas jedzenia uruchamia si w nim bowiem tzw. ukad nagrody, zwany te orodkiem przyjemnoci ? w mzgu wydziela si dopamina, nazywana hormonem szczcia. A przecie lubimy odczuwa przyjemno...

Poza tym natychmiastowa nagroda w postaci jedzenia jest silniejsza ni wizja smukej sylwetki w bliej nieokrelonej przyszoci. ? Wikszo z nas wolaaby dosta 200 dolarw dzisiaj ni 300, ale za rok ? wyjania to zjawisko psycholog Brad Appelhans z Rush University Medical Center. Na szczcie w mzgu jest jeszcze kora przedczoowa, ktra odpowiada za planowanie, celowe dziaanie i samokontrol. To tutaj zapada decyzja, czy signiemy po pyszne, ale tuste i sodkie ciastko, czy po dietetyczne chrupkie pieczywo.

Walka z wasnym umysem nie jest wcale prosta. Ale mona walczy z sytuacjami, ktre przyczyniaj si do amania diety. Aby unikn impulsywnych zachowa, dobrze jest w ogle usun niezdrowe jedzenie z zasigu wzroku ? w domu czy w miejscu pracy, robi zakupy tylko ze spisan wczeniej list albo wprost w internecie. Jedzenie poza domem te osabia mechanizmy kontroli, wic w restauracji czy barze naley szczeglnie uwaa. Jeli otyo jest efektem ?zajadania? stresu, trzeba pozna inne, lepsze sposoby na radzenie sobie z nim. Dobrze jest te skoncentrowa si na celach krtkoterminowych ? np. na gotowaniu zdrowo trzy razy w tygodniu ? ni na myleniu, jak wag chcemy osign za p roku.

Ewa Zegler-Poleska/EurekNews 2011 08 01 b

CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy