Get Adobe Flash player

Jabko, gruszka, banan czy kalafior zjedzone przynajmniej raz dziennie ? tyle wystarczy, by unikn udaru. Badania publikowane w ?Stroke: Journal of American Heart Association? sugeruj, e kolor owocw i warzyw, ktre jemy, wpywa na ich waciwoci lecznicze.

 

Naukowcy z Holandii pod kierunkiem M. Oude Griep z uniwersytetu w Wageningen podzielili owoce i warzywa na cztery grupy kolorystyczne. W skad pierwszej ? zielonej ? wchodziy midzy innymi saata i kapusta. Drug ? pomaraczow ? stanowiy gwnie owoce cytrusowe. W trzeciej grupie znalazy si czerwone warzywa, takie jak papryka i pomidory. W ostatniej ? biaej ? ponad poow stanowiy jabka i gruszki, ale znalazy si tam rwnie banany, kalafior, cykoria i ogrek. W przeprowadzonej przez naukowcw ankiecie ponad 20 tysicy osb odpowiadao na pytania zwizane z nawykami ywieniowymi, m.in. ile i jakie owoce jedz. W cigu 10 lat obserwacji stwierdzono niszy procent udarw u osb, ktre jady produkty zaliczane do grupy ?biaej?. Spoycie zaledwie 25 gramw takich owocw i warzyw dziennie zmniejszao ryzyko udaru a o 9 procent. Dla przykadu rednie jabko way 120 gramw.

Naukowcy sami przyznaj, e s to dopiero wstpne badania i naley przeprowadzi jeszcze wiele testw. Jest duo innych czynnikw, ktre mogy mie wpyw na zmniejszenie czstoci udarw, jak na przykad generalnie zdrowszy tryb ycia osb jedzcych wicej warzyw. Tak czy owak, warto je jabka i gruszki. Na pewno nam nie zaszkodz.

Izabela Nowakowska/EurekNews2011 09 18 a

CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy