Get Adobe Flash player

15 minut dla zdrowia

  

Niezwyke odkrycie tajwaskich uczonych: wystarczy wiczy zaledwie 15 minut dziennie, by przeduy sobie ycie o trzy lata i zmniejszy ryzyko mierci o 14 proc. ?- donosi dzisiejszy ?Lancet?.

Dobroczynne dziaanie wysiku fizycznego jest powszechnie znane. Nie od dzi wiadomo, e powinno si wiczy w sumie okoo 150 minut tygodniowo, rozkadajc wysiek na kilka razy, np. na trzy 50-minutowe wyjcia do siowni czy przejadki rowerem. Do tej pory nie byo jednak wiadomo, w jaki sposb na stan ludzkiego zdrowia wpywa minimalny wysiek.

Dlatego zesp dr. Chi-Pang Wena z Narodowego Instytutu Bada nad Zdrowiem i dr. Jacksona Pui Man Wai z Narodowego Tajwaskiego Uniwersytetu Sportowego przyjrza si bliej wynikom bada zdrowia przeprowadzonych na grupie ponad 400 tysicy Tajwaczykw w latach 1996-2008. Ochotnicy ci w ramach przeprowadzanych cyklicznie ankiet odpowiadali wtedy take na pytania zwizane z aktywnoci fizyczn. Na podstawie udzielonych odpowiedzi naukowcy podzielili ich na pi grup, a porwnanie stanu zdrowia ich czonkw przynioso bardzo interesujce wyniki.

Okazao si, e wystarczy 15 minut wicze dziennie, sze razy w tygodniu, by w porwnaniu z grup unikajc wysiku znaczco oddali widmo mierci. U osb wiczcych krtko, lecz regularnie, ryzyko przedwczesnej mierci zmniejszyo si o 14 procent, a ryzyko mierci z powodu raka o 10 proc. Spodziewana dugo ycia wzrastaa o 3 lata. Co ciekawe, kade kolejne 15 minut wicze ponad minimum zmniejszao ryzyko mierci o kolejne 4 proc. Zwizek midzy ruchem a lepszym zdrowiem dawao si zauway niezalenie od pci, wieku, leczonych lub przebytych chorb. ? Oznacza to, e jeli kada niewiczca osoba podejmie minimaln aktywno fizyczn, jedna na sze mierci zostanie znacznie odsunita w czasie ? pisz autorzy bada na amach ?Lancetu?.

Ich ustalenia wzbudziy spore zainteresowanie innych naukowcw. ? Wiedza, e wystarczy zaledwie 15 minut aktywnoci dziennie, by znaczco zmniejszy ryzyko przedwczesnej mierci, powinna zachci wielu zapracowanych ludzi do podjcia tego wysiku ? napisali w komentarzu dr Anil Nigam i dr Martin Juneau z Montreal Heart Institute oraz Universit de Montral.


Anna Piotrowska/EurekNews 2011 08 16 a

CZYTAJ TAKE

Komentarze (1)
1sobota, 03, wrzesień 2011 20:30
A co to znaczy: wiczy? Jakie sugestie? Czy mycie podogi, praca fizyczna , spacer po hipermarkecie - te? czy tylko hantle, bieg lub pywanie na przemian z rowerem? z jak prdkoci?

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy