Get Adobe Flash player

15 minut dla zdrowia

  

Niezwykłe odkrycie tajwańskich uczonych: wystarczy ćwiczyć zaledwie 15 minut dziennie, by przedłużyć sobie życie o trzy lata i zmniejszyć ryzyko śmierci o 14 proc. –- donosi dzisiejszy „Lancet”.

Dobroczynne działanie wysiłku fizycznego jest powszechnie znane. Nie od dziś wiadomo, że powinno się ćwiczyć w sumie około 150 minut tygodniowo, rozkładając wysiłek na kilka razy, np. na trzy 50-minutowe wyjścia do siłowni czy przejażdżki rowerem. Do tej pory nie było jednak wiadomo, w jaki sposób na stan ludzkiego zdrowia wpływa minimalny wysiłek.

Dlatego zespół dr. Chi-Pang Wena z Narodowego Instytutu Badań nad Zdrowiem i dr. Jacksona Pui Man Wai z Narodowego Tajwańskiego Uniwersytetu Sportowego przyjrzał się bliżej wynikom badań zdrowia przeprowadzonych na grupie ponad 400 tysięcy Tajwańczyków w latach 1996-2008. Ochotnicy ci w ramach przeprowadzanych cyklicznie ankiet odpowiadali wtedy także na pytania związane z aktywnością fizyczną. Na podstawie udzielonych odpowiedzi naukowcy podzielili ich na pięć grup, a porównanie stanu zdrowia ich członków przyniosło bardzo interesujące wyniki.

Okazało się, że wystarczy 15 minut ćwiczeń dziennie, sześć razy w tygodniu, by w porównaniu z grupą unikającą wysiłku znacząco oddalić widmo śmierci. U osób ćwiczących krótko, lecz regularnie, ryzyko przedwczesnej śmierci zmniejszyło się o 14 procent, a ryzyko śmierci z powodu raka o 10 proc. Spodziewana długość życia wzrastała o 3 lata. Co ciekawe, każde kolejne 15 minut ćwiczeń ponad minimum zmniejszało ryzyko śmierci o kolejne 4 proc. Związek między ruchem a lepszym zdrowiem dawało się zauważyć niezależnie od płci, wieku, leczonych lub przebytych chorób. – Oznacza to, że jeśli każda niećwicząca osoba podejmie minimalną aktywność fizyczną, jedna na sześć śmierci zostanie znacznie odsunięta w czasie – piszą autorzy badań na łamach „Lancetu”.

Ich ustalenia wzbudziły spore zainteresowanie innych naukowców. – Wiedza, że wystarczy zaledwie 15 minut aktywności dziennie, by znacząco zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci, powinna zachęcić wielu zapracowanych ludzi do podjęcia tego wysiłku – napisali w komentarzu dr Anil Nigam i dr Martin Juneau z Montreal Heart Institute oraz Université de Montréal.


Anna Piotrowska/EurekNews 2011 08 16 a

CZYTAJ TAKŻE

Komentarze (1)
1sobota, 03, wrzesień 2011 20:30
A co to znaczy: Ćwiczyć? Jakieś sugestie? Czy mycie podłogi, praca fizyczna , spacer po hipermarkecie - też? czy tylko hantle, bieg lub pływanie na przemian z rowerem? z jaką prędkością?