Get Adobe Flash player

Siedzisz caymi godzinami przed komputerem, a w okolicach talii wci pojawiaj si nowe fadki? By temu zapobiec wystarczy od czasu do czasu na chwil wstawa- dowodz najnowsze badania dr Genevieve Healy z australijskiego University of Queensland.

Uczona odkrya t niezwyka zaleno podczas analizowania danych zebranych podczas amerykaskiego badania National Health and Nutrition Examination Survey przeprowadzonego w latach 2003 - 2006. Jego uczestnicy, w sumie 4757 osb powyej 20 roku ycia, nosili przypite na pasku specjalne urzdzenie rejestrujce ich cakowit aktywno fizyczn w cigu dnia. Dziki temu byo wiadomo ile czasu spdzali na siedzeniu, bieganiu czy zwykym chodzeniu. Okazao si, e niektrzy ludzie siedz ponad 21 godzin na dob!

Co jednak najwaniejsze, dla obwodu talii (ktry jest take wskanikiem kondycji, bo otyo brzuszna bywa niebezpieczna dla zdrowia) istotne byo nie to, ile ochotnicy siedzieli, lecz jak czsto wstawali z krzesa czy kanapy. U ludzi, ktrzy wstawali najczciej, talia bya rednio o 4,1 cm wsza ni u osb tego nie robicych. Na dodatek takie wiercipity byy generalnie zdrowsze ni inni ochotnicy.

- Nasze badania pokazay, e nawet niewielkie zmiany zachowania, na przykad wstanie na minut, mog pomc. Regularne przerwy robione w czasie duszych posiedze daj si atwo wczy do codziennego rozkadu pracy bez spadku produktywnoci. ?Wsta, wicej i czciej si ruszaj? moe by sloganem promujcym takie zachowanie - mwi
dr Genevieve Healyjeden12sty2011


Anna Piotrowska



A oto kilka rad, jak zastosowa zalecenia naukowcw podczas pracy w biurze:

*Wstawaj, kiedy odbierasz telefon

*Zamiast dzwoni lub e-mailowa, id porozmawia z koleg siedzcym dwa pokoje dalej

*Wprowad obyczaj stania podczas spotka zespou lub robienia regularnych przerw by wszyscy mogli na chwil wsta.

*Ustaw kosz na mieci lub drukark w rodkowej czci biura, tak by kady musia do nich podej

*Chod do azienki na innym pitrze - wspinanie si po schodach jest nawet lepsze ni stanie

CZYTAJ TAKE

NAJNOWSZE WIDEO


projekt copy