Get Adobe Flash player

Chudnij bez węglowodanów

Każdy, kto próbował walczyć z brzuszkiem, wie, że trudno się go pozbyć. Tymczasem, jak dowodzą najnowsze badania uczonych z University of Alabama, nawet niewielkie ograniczenie ilości zjadanych przez nas węglowodanów pomaga walczyć z otyłością brzuszną. Swoje odkrycie amerykańscy naukowcy ogłosili na tegorocznej konferencji Endocrine Society w Bostonie.

W zależności od rozmieszczenia tkanki tłuszczowej w organizmie rozróżniamy dwa typy otyłości: brzuszną i udowo-pośladkową. Ta pierwsza jest bardziej niebezpieczna dla zdrowia - zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, chorobę naczyń wieńcowych oraz zwiększa prawdopodobieństwo zawału. Na szczęście badania przeprowadzone przez Barbarę Gower z University of Alabama pokazują, że z brzuszkiem można skutecznie walczyć dzięki odpowiedniej diecie.

Uczeni sprawdzili na grupie 69 kobiet i mężczyzn z nadwagą działanie dwóch różnych sposobów odżywiania się. Część badanych stosowała dietę, w której 55 proc. kalorii pochodziło z węglowodanów, a 27 proc. z tłuszczów. W przypadku drugiej grupy - 43 proc. kalorii pochodziło z węglowodanów, a 39 proc. z tłuszczów. W obydwu jadłospisach pozostałe 18 proc. kalorii pochodziło z białka.

Badania miały dwie fazy trwające po 8 tygodni: pierwsza zakładała utrzymanie stałej wagi, a druga była „odchudzająca” - ilość dostarczanej organizmom ochotników energii wynosiła zaledwie 1000 kalorii dziennie. Na początku i końcu każdego z etapów badanym mierzono ilość tłuszczu brzusznego oraz całkowitą zawartość tłuszczu w organizmie za pomocą tomografii komputerowej i tzw. absorpcjometrii podwójnej energii.

Już po pierwszej fazie eksperymentu osoby stosujące dietę z mniejszą ilością węglowodanów miały mniej tłuszczu brzusznego - w porównaniu z drugą grupą różnica wynosiła 11 proc. Co ciekawe, kiedy naukowcy przeanalizowali inne niż dieta czynniki, które mogły mieć na to wpływ, okazało się, że zmniejszenie otyłości brzusznej dotyczyło tylko osób białych. Po drugiej fazie, badani z obu grup schudli, ale ci spożywający mniej węglowodanów stracili ogólnie więcej tłuszczu - 4 proc. w porównaniu z pozostałymi.

"Odchudzający” sekret diety uboższej w węglowodany tkwi najprawdopodobniej w produktach o dość niskim indeksie glikemicznym - czyli takich, które są powoli przyswajane przez organizm. W tym wariancie diety było ich stosunkowo więcej. Nie wiadomo jednak, w jaki dokładnie sposób pomagają one w walce z otyłością brzuszną2011_06_08_a

Ewa Zegler-Poleska

CZYTAJ TAKŻE